تبلیغات

طرز تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت

خورش کدو سبز بدون گوشت یک غذای گیاهی است که امروزه با توجه به تنوع موجود در فهرست غذاهای گیاهی، طبخ و تناول آن برای همه افراد گوشتخوار و گیاهخوار محبوب و دلچسب است. در این مطلب علاوه بر طرز تهیه خورش کدو سبز و نکات مربوط به آن، شما را با خواص این گیاه آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سیزیجات منابعی طبیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب شده و در غذا‌های متنوعی یافت می‌شوند. این غذا‌ها در رنگ‌های مختلف و مزه‌های گوناگون هنگام ترکیب با سبزی‌ها و ادویه جات، چاشنی معطر و مجللی را ایجاد می‌کنند. رشد عامه پسند غذا‌های بدون گوشت، تحت تاثیر محدوده‌ای گسترده از آسیا و شمال آفریقا گرفته تا ایتالیا و مکزیک باعث شد انبوه وسیعی از مواد اولیه جدید و جالب معرفی شوند و ما را به تهیه غذا‌های گیاهی خوشمزه‌ای از سراسر جهان قادر سازند.
امروزه بسیاری از مردم به غذا‌ی گیاهی بدون گوشت روی آورده‌اند؛ زیرا این غذا‌ها بسیار سالم هستند و حاوی میزان زیادی فیبر، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی می‌باشند. خورش کدو سبز یکی از خورش‌های خوشمزه ایرانی است که می‌توان آن را با انواع گوشت و یا بدون گوشت طبخ کرد. خواص کدو سبز کدو سبز حاوی مقدار زیادی پتاسیم و فیبر‌های محلول و نامحلول است که منجر به سم زدایی کبد می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که مصرف کدو به تنهایی در طولانی مدت، بدن را دچار فقر غذایی می‌کند، اما اگر بتوانیم کدو را در غذای خود مصرف کنیم به علت پر کردن حجم معده و سیری حجمی، می‌تواند یک عامل مهم در کاهش وزن محسوب شود. مصرف کدو در غذا می‌تواند مانع از جذب چربی و قند اضافی شود و یک تعدیل کننده برای دریافت انرژی محسوب می‌شود.بیشتر بخوانید: خواص کدو سبز چیست؟ (آشنایی با مضرات و خواص کدو سبز) در تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت از قارچ و گردو استفاده می‌شود، قارچ منبع غنی از پتاسیم است که به کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی کمک می‌کند، برای تقویت استخوان‌ها مفید است، خستگی را رفع و کمبود ویتامین را جبران می‌کند. علاوه بر این برای اینکه مواد مغذی در بدن جذب شوند، بدن به ویتامین‌های گروه B نیاز دارد و قارچ می‌تواند یک دسته از این ویتامین‌ها را تامین کند. قارچ همچنین منبع مهمی از اسید فولیک است که ویتامین مهمی برای زنان بویژه در دوران بارداری محسوب می‌شود. قارچ را باید به صورت پخته مصرف کرد، زیرا قارچ‌ها آلوده به موادی هستند که فقط در اثر طبخ از بین می‌روند. گردو نیز بهترین منبع مواد معدنی نظیر منگنز، مس، منیزیم، روی، آهن، کلسیم، سلنیوم و فسفر؛ همچنین ویتامین‌های گروه B و E می‌باشد.
طرز تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت مواد لازم برای تهیه خورش کدو سبز کدو سبز قلمی 6 عدد پیاز بزرگ  1 عدد مغز گردوی خرد شده 70 گرم قارچ 200 گرم آبغوره 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری  گوجه فرنگی 2 عدد پودر شنبلیله 1 قاشق مرباخوری نمک و فلفل قرمز به میزان لازم


دستور تهیه:

کدو را پوست گرفته، خرد کنید و روی آن نمک بپاشید. پس از نیم ساعت، کدو‌ها را زیر آب سرد بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن گرفته شود. ۴-۳ قاشق روغن در یک تابه روی حرارت ملایم داغ کنید و کدو‌ها را در آن سرخ کنید. کدو‌ها را از تابه خارج کرده، کنار بگذارید و پیاز را در همان روغن کدو تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد. زردچوبه و فلفل قرمز را به پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید، سپس رب را بیافزایید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. کدو را به تابه اضافه کرده، نیم پیمانه آب جوش در تابه بریزید و حلقه‌های گوجه فرنگی را روی آن بچینید. درب تابه را ببندید، حرارت را ملایم کنید و فرصت دهید تا کدو بپزد. قارچ را ورقه‌ای خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید تا آب آن کشیده شود. پس از ۳۰ دقیقه قارچ، گردوی خرد شده و آبغوره را به خورش اضافه کرده و درب تابه را ببندید. ۱۵ دقیقه دیگر فرصت دهید تا خورش جا بیفتد، سپس کمی پودر شنبلیله به خورش اضافه کرده، نمک آن را میزان کنید و بلافاصله از روی حرارت بردارید.

خورش کدو سبز بدون گوشت


نکات مهم در تهیه خورش کدو سبز این خورش به صورت تند خوشمزه‌تر است. مقدار شنبلیله را زیاد نریزید، چون خورش را تلخ می‌کند.

در این مطلب با طرز تهیه خورش کدو سبز بدون گوشت و خواص آن آشنا شدید. اگر از خوردن غذا‌های گیاهی لذت می‌برید بهتر است این غذای خوشمزه و سالم را درست کرده و با برنج یا نان سرو کنید. شما همچنین می‌توانید طرز تهیه انواع غذا‌های گیاهی را در این سایت دنبال کنید و اگر سوالی در این خصوص داشتید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار