تبلیغات

نکاتی درباره سالادهای رژیمی

اگرچه امروز با وجود رسانه‌های مختلف و اینترنت و فضای مجازی، تقریبا همه مردم می‌دانند که چگونه می‌توان یک سالاد سالم و با مواد غذایی مناسب تهیه کرد، ولی بسیاری از افراد نمی‌دانند چگونه می‌توان سالادی تهیه کرد که بتواند موجب کاهش وزن شود در کنار اینکه گرسنگی را از بین ببرد و مواد مورد نیاز بدن انسان را نیز تامین کند.


نکته بسیار مهم در این باره این است که در این نوع سالاد‌ها باید هم از منابع پروتئینی و هم منابع فیبر استفاده کرد. پروتئین موجب می‌شود متابولیسم بدن حفظ شده و عضلات تقویت شوند و فیبر نیز کمک می‌کند که احساس رضایت بعد از غذا خوردن ایجاد شده و احساس گرسنگی نداشته باشید. این احساس اهمیت زیادی دارد، مخصوصا زمانی که شما در فکر کاهش وزن هستید چرا که هر چیزی برای خوردن جذاب به نظر می‌رسد و خوردن همین فیبر‌ها موجب می‌شود این احساس از بین رفته و اشتهایی برای خوردن خیلی از مواد غذایی وجود نداشته باشد.


البته شاید این پرسش برای شما هم به وجود آمده باشد که فیبر‌ها چگونه می‌توانند برای بدن مفید باشد در حالی که از بدن دفع می‌شوند و هیچ جذبی در سیستم گوارش انسان ندارند. در جواب این پرسش باید گفت که همین فیبر‌ها موجب می‌شوند کلسترول و چربی خون کاهش یافته و همچنین سیستم گوارش به خوبی کار کند و از یبوست جلوگیری شود.
با توجه به اینکه سالاد‌ها دارای میزان زیادی مواد گیاهی شامل سبزی و میوه هستند بنابراین آنتی‌اکسیدان‌های قوی طبیعی هستند و بدن را در برابر بیماری‌هایی نظیر سرطان محافظت می‌کنند. علاوه بر آن، سالاد‌ها حاوی انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند که برای سلامت پوست و مو ضروری است. سه جزء اصلی تشکیل‌دهنده سالاد، منابع پروتئین، فیبر‌ها و سس‌ها هستند که در ادامه با متداول‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.

منابع پروتئین
برای تامین پروتئین سالاد گزینه‌های زیادی وجود دارد که با توجه به علایق خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مرغ

سینه مرغ، گوشتی است که استفاده زیادی در سالاد‌ها دارد. سینه مرغ را می‌توان آب‌پز کرد و با طعم‌دهنده‌های مختلفی که در اختیار هست بوی آن را از بین برده و به صورت تکه‌های کوچک در سالاد ریخت.

ماهی

علاوه بر آن ماهی سالمون و ماهی تن نیز گزینه‌های مناسبی برای تامین پروتئین سالادهستند. از این ماهی‌ها نیز می‌توان به صورت بخارپز استفاده کرد. برای این ماهی‌ها هم ادویه‌هایی وجود دارد که در صورت وجود بوی نامطبوع، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد تا ضمن از بین بردن بوی ماهی، مزه خوبی به آن ببخشد. ماهی‌ها علاوه بر این که منبع مناسبی برای تامین پروتئین سالاد محسوب می‌شوند، سرشار از امگا ۳ هستند و می‌توانند اثرات مفیدی برای بدن داشته باشند.

حبوبات

اگر میانه خوبی با گوشت در سالاد خود ندارید، می‌توانید از حبوباتی مانند نخود و لوبیا و عدس نیز استفاده کنید. از این حبوبات در سالاد‌ها زیاد استفاده می‌شوند. بیشترین حبوبات استفاده شده در سالاد‌ها نخود فرنگی است که هم مزه خوبی دارد و هم برای زیبایی ظاهر سالاد بسیار جالب است.

مغز‌ها

علاوه بر موارد ذکر شده، مغز‌ها نیز از منابع پروتئینی هستند که می‌توان از آن‌ها در سالاد‌ها استفاده کرد. تخمه آفتابگردان، بادام هندی، بادام و گردو از انواع مغز‌هایی هستند که به راحتی در سالاد‌ها قابل استفاده‌اند.

منابع فیبر
برای منابع فیبر نیز می‌توانید از انواع سبزی‌ها و حتی میوه‌ها استفاده کنید. تقریبا می‌توان گفت: همه میوه‌ها و سبزی‌ها قابلیت استفاده در سالاد‌ها را دارند، اما این موارد گزینه‌هایی هستند که مصرف آن‌ها در سالاد‌ها بیشتر توصیه می‌شود:

کلم بروکلی در بسیاری از سالاد‌ها استفاده می‌شود و مزه و ظاهر مناسبی نیز دارد و موجب زیبایی سالاد نیز می‌شود.
آووکادو نیز از میوه‌هایی است که در سالاد بسیار مناسب است و فواید زیادی دارد.
کاهو و کلم از اجزای اصلی سالاد‌ها هستند که مقدار زیادی آب در داخل خود ذخیره کرده‌اند و برای فصل‌های گرم سال مناسب هستند و می‌توانند میزانی از آب بدن را تامین کنند.

سس سالاد
سس سالاد نیز یکی از اجزای سالاد است که اهمیت فراوانی در ایجاد مزه دلپذیر آن دارد. شما می‌توانید از یکی از منابع لبنی برای این کار استفاده کنید. انواع پنیر‌ها و ماست‌ها وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها و اندکی چاشنی‌های غذایی یک سس بسیار لذیذ ایجاد کرد.
البته باید در نظر داشته باشید که با استفاده از سس برای سالاد، میزان کالری آن افزایش می‌یابد. اغلب سالاد‌ها بیشتر از ۵۰۰ کالری دارند که بیشتر این کالری مربوط به سس است. البته اگر از سس‌های خانگی استفاده کنید قطعا می‌توان از منابع کم‌کالری‌تر مانند ماست‌های رژیمی استفاده کرد که سالم‌تر هستند و میزان کالری سالاد را کاهش می‌دهند. حقیقت این است که سس‌های مایونز موجود در بازار به میزان زیادی چربی دارند که هم می‌توانند مشکلات قلبی و عروقی را در فرد تشدید کنند و هم اینکه با میزان کالری‌ای که دارند همه برنامه‌های شما برای کاهش وزن را از بین ببرند.
برای تهیه سس سالاد همچنین می‌توان از روغن زیتون استفاده کرد. اگرچه روغن زیتون نیز جزء منابع چربی است، ولی خوشبختانه روغن مناسبی است و در حد کم، مشکلی برای مصرف‌کننده ایجاد نخواهد کرد و شما می‌توانید به راحتی آن را همراه سالاد مصرف کنید. همچنین مرکباتی مانند لیمو ترش و یا پرتقال نیز گزینه‌های خوبی برای سس هستند.

یک پرسش اساسی
با تمام ویژگی‌های منحصر به‌فردی که برای سالاد‌ها ذکر شد، ژرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا تنها با خوردن سالاد می‌توان وزن را کاهش داد و آیا این کار صحیح است؟! در این موضوع که سالاد‌ها گزینه مناسبی برای کاهش وزن هستند هیچ شکی نیست و مواد مغذی خوبی دارند که می‌تواند بدن را تامین کند، ولی باید به این موضوع نیز توجه داشتهه باشیم که اگر قرار باشد برای همه وعده‌های غذایی تنها از سالاد استفاده شود، نه تنها مناسب نیست بلکه سیستم غذایی بدن نیز آسیب می‌بیند. بدن به مواد غذایی مختلفی نیاز دارد که قطعا از طریق سالاد تامین نمی‌شوند.

منبع: سلامانه

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار